Cukrzyca a dieta

Zbilansowana dieta, obfitująca w składniki odżywcze, witaminy i minerały to podstawa zdrowego stylu życia. Stanowi ona również niezbędny element profilaktyki, tak pierwotnej, jak i wtórnej. Szczególne znaczenie diety można zaobserwować zwłaszcza w przypadku chorób metabolicznych. Jedną z nich jest cukrzyca, w której w organizmie wytwarzana jest niewystarczająca ilość insuliny, przez co glukoza nie ulega przemianie w „paliwo” dla komórek, lecz odkłada się we krwi. Dieta dla diabetyków musi być lekkostrawną, ale jednocześnie dostarczać wszystkich potrzebnych witamin i minerałów. Istotny jest nie tylko rodzaj pokarmów, ale też sposób ich przygotowania. Zdecydowanie należy unikać smażenia – znacznie lepiej potrawy gotować, dusić czy piec w specjalnym rękawie bez tłuszczu. To nieprawda, że diabetycy muszą zadowalać się potrawami bez smaku, nieprzyprawionymi… Fakt, konieczne jest zrezygnowanie z nadmiaru soli (podnoszącej ciśnienie krwi) czy przetworzonych pokarmów (obfitujących w konserwanty) – za to nie ma przeciwwskazań do używania ziół, świeżych lub suszonych (które dodatkowo wspomagają trawienie i sprzyjają utrzymaniu szczupłej sylwetki). W jadłospicie osób chorych na cukrzyce powinny na stałe zagościć warzywa (szczególnie świeże) oraz produkty o niskim indeksie glikemicznym (< 55). Warto wprowadzić do diety produkty pełnoziarniste, chudy drób (doskonałe źródło cynku), a także bogate w kwasy omega-3 ryby morskie. Kupując owoce należy być jednak ostrożnym - wiele z nich zawiera mnóstwo cukru, dla osób zdrowych nieszkodliwego, jednak dla diabetyków - owszem. Bardziej szkodliwy jest również alkohol, który negatywnie wpływa na trzustkę i wątrobę (które w wyniku cukrzycy i tak są już przeciążone). Dlatego też zaleca się ograniczenie jego spożycia do minimum. Uzupełnieniem diety (zwłaszcza w cukrzycy typu 2) powinna być regularna aktywność fizyczna.