Indeks glikemiczny

Indeks glikemiczny

O wartości odżywczej każdego produktu spożywczego decyduje stopień zawartości poszczególnych składników odżywczych: witamin, soli mineralnych, węglowodanów, tłuszczów, białek czy chociażby antyoksydantów, które chronią nasz organizm przed różnymi chorobami. Jednak niektóre przyjmowane przez nas pokarmy zawierają sporą ilość cukru.

Co to jest IG?

IG, czyli skrót od słów: indeks glikemiczny, to wskaźnik informujący nas o zawartości cukru w przyjmowanym pożywieniu. IG określa się na podstawie wzrostu stężenia glukozy we krwi po zjedzeniu konkretnego produktu. Informacje takie szczególnie przydatne są dla osób chorych na cukrzycę, ponieważ dzięki temu mogą one komponować posiłki w taki sposób, aby unormować poziom glukozy we krwi.  Białka i tłuszcze nie powodują nagłych i wysokich skoków poziomu cukru w organizmie, dlatego indeks glikemiczny dotyczy tylko produktów węglowodanowych.

Jakie produkty?

Michel Montignac, który jako pierwszy prowadził badania nad wykorzystaniem zalet IG w codziennej diecie dowodził, iż najkorzystniej spożywać produkty, których wartość nie przekracza 60.

Jakie zalety?

Zalet spożywania produktów o niskim IG jest bardzo wiele. Już sama zmiana nawyków żywieniowych i wybieranie produktów pełnowartościowych wpływa korzystnie na nasz układ krążenia, układ pokarmowy oraz samopoczucie. Diabetykom pomaga kontrolować poziom cukru we krwi zaś osobom z nadwagą pomaga zrzucić zbędne kilogramy.

Przykładowe produkty o niskim i wysokim IG

<60:
Migdały 15

Makaron z mąki razowej – al dente 40

Ogórek 15

Kasza gryczana 40

Brzoskwinie 35

Ananas świeży 45

 

>60:

Chleb z białej mąki 90

Ziemniaki gotowane 70

Biszkopt 70

Płatki kukurydziane 85

Mars®/Snikers® 65

Muesli 65

 

 

Natalia Herzog