Cukrzyca – zasady odżywiania

Cukrzyca - zasady odżywiania

 

Diabetycy muszą uważać na to, co i w jakich ilościach spożywają. Jak powinna wyglądać dieta osób, które borykają się z cukrzycą typu 2? Czy diabetycy muszą całkowicie wyeliminować sacharozę?

Nie brakuje mitów dotyczących zasad odżywiania, którymi powinni kierować się chorzy na cukrzycę. Jak odróżnić informacje prawdziwe od niczym nieuzasadnionych przekonań?

Cukrzyca typu 2 atakuje ludzi otyłych

W przypadku cukrzycy typu 2 mamy do czynienia z przewlekłą chorobą metaboliczną. Ta przypadłość często dotyka osoby, które zmagają się ze zbędnymi kilogramami. W tym miejscu warto zaznaczyć, iż wcielając w życie dietę, możemy schudnąć i tym samym złagodzić przebieg cukrzycy. W związku z tym, iż Polacy zaczynają doganiać otyłych Amerykanów, istnieje wysokie prawdopodobieństwo, iż wzrośnie liczba diabetyków.

Posiłki należy spożywać regularnie

Tą zasadą powinien kierować się każdy z nas. Nieregularne spożywanie posiłków wpływa niekorzystnie na funkcjonowanie organizmu. Niski poziom cukru we krwi prowadzi do senności i omdleń. Z kolei wysoki sprzyja odkładaniu się tkanki tłuszczowej. W związku z tym, iż w przypadku diabetyków grzechy żywieniowe mogą mieć poważne konsekwencje, powinni oni regularnie spożywać posiłki. Układając jadłospis, należy kierować się zasadą, iż 25% dobowej kaloryczności powinno zaspokajać śniadanie, 15% drugie śniadanie, 35% obiad, 10% podwieczorek a 15% kolacja.

Unikaj cukrów prostych

Wbrew pozorom, nie należy unikać pieczywa i kasz. Wybierając produkty razowe, dostarczamy organizmowi węglowodany złożone, błonnik i witaminy z grupy B. Włókno pokarmowe zwiększa perystaltykę jelit i tym samym sprzyja zrzucaniu zbędnych kilogramów. Chorzy na cukrzycę, którzy boją się popełnić błąd, powinni sięgać po produkty adresowane do diabetyków.

Pij regularnie wodę

Osoby, które piją zbyt mało wody, często skarżą się na ból głowy i omdlenia. Warto pamiętać, iż odczuwanie pragnienia zmniejsza się wraz z wiekiem. Ludzie starsi często mdleją podczas upałów, ponieważ piją zbyt mało wody. Warto wyrobić w sobie nawyk systematycznego nawadniania organizmu. W tym celu można ustawić w telefonie przypomnienia, które wzywają nas do wypicia szklanki wody.

Diabetycy powinni stosować się do zasad zdrowego odżywiania. Z kolei osoby, które pragną uniknąć cukrzycy typu 2, powinny dołożyć wszelkich starań, aby nie dopuścić do odkładania tkanki tłuszczowej.