Pożegnać cukrzycę na zawsze – czy to możliwe?

Cofnąć cukrzycę, jak tego dokonać ? Dobra wiadomość jest taka, że jest to możliwe, ale pod kilkoma warunkami. Jeżeli agresywnie zainterweniujemy w swój styl życia i zmienimy codzienna dietą cukrzyca może się cofnąć, a co za tym idzie pod ścisłym nadzorem lekarskim można przerwać terapie insulinową.

Rezygnacja z insuliny. Podstawowym warunkiem do podjęcia takiej decyzji jest dokładne rozpoznanie i zrozumienie przyczyn dla których musieliśmy wstrzykiwać sobie insulinę. Podejście holistyczne do tego problemu, wykazanie co leżało u podstaw zachorowania na tą przewlekłą chorobę pozwoli postawić właściwe wnioski co do dalszej terapii. Powstaje w ten sposób możliwość nie tylko wyeliminowania terapii insulinowej, lecz także cofnięcie cukrzycy oraz insulinooporności. W powszechnym lecznictwie podejście powyższe do problemu cukrzycy jest niestety bardzo rzadkie. Rutynowe zlecenia w kwestii diety i stylu życia nie są w takim stopniu adekwatne czy skonstruowane aby osiągnąć pożądany efekt cofnięcia się choroby.

Styl życia i dieta. Jeżeli bardzo poważnie podejdziemy do możliwości cofnięcia się cukrzycy to należy w pierwszej kolejności rozpoznać w swoim stylu życia jakie błędy popełniamy i od tej pory radykalnie to zmienić. Długoletnie przyjmowanie insuliny powoduje, że z czasem organizm się do tego przyzwyczaja i aby utrzymać właściwy poziom glikemii we krwi musimy zwiększać przyjmowaną dawkę. A to już jest prostą drogą do następnych problemów zdrowotnych. Zwiększone dawki insuliny często są przyczyną przyrostu wagi ciała, powstania nadciśnienia tętniczego oraz wysokiego poziomu cholesterolu a w konsekwencji do zawału mięśnia sercowego. Choroby współistniejące z cukrzycą wymagają również terapii. Najczęściej w konsekwencji łykamy kolejne dawki lekarstw, które szkodzą naszej trzustce i wątrobie. I tak może powstać tak zwany zaklęty krąg z którego jest bardzo trudno wyjść. Aby ratować nasze życie należy rozpocząć działanie od zadania sobie i lekarzowi prowadzącemu pytania dlaczego mamy za wysokie stężenie cukru, nadciśnienie tętnicze czy za wysoki cholesterol ? Odpowiedź wydaje się dość prosta. To skutek nieprawidłowej diety i niewłaściwego stylu życia. Czyli wszystko zaczynamy zmieniać. Należy z właściwym lekarzem nakreślić mapę postepowania na najbliższą przyszłość. Zacząć od ułożenia tygodniowego menu i ściśle go przestrzegać. Przygotowane gotowe już tabele żywieniowe dla cukrzyków mogą tu być bardzo pomocne. Całkowicie zmieniony styl życia to nie tylko codzienna dieta ale i ruch. Wysiłek fizyczny z początku musi być dostosowany do naszych możliwości, niezbyt forsujący nasz organizm, a dopiero później stopniowo można zwiększać obciążenia treningowe. Przy wysiłku fizycznym należy pamiętać o tym, że im intensywniej ćwiczymy tym spalamy więcej kalorii i cukrów ; dlatego ważnym jest aby w tym wypadku nie dopuścić do hipoglikemii 9( niedocukrzenia ). Dlatego konieczne staje się w tym przypadku częstrze mierzenie sobie poziomu cukru we krwi. Połączenie odpowiedniej diety i umiarkowanego wysiłku fizycznego na pewno poprawi nasz stan zdrowia, a może i pozwoli wyeliminować podawanie sobie insuliny.