Cukrzyca dieta

Dieta w cukrzycy powinna być podporządkowana co najmniej kilku zasadom. Nie jest istotne tylko co, ale też jak, kiedy i w jakich ilościach jeść. Przede wszystkim, będąc diabetykiem, warto zadbać o regularność posiłków. Ich liczba powinna być ustalona z lekarzem, a pory – stałe. Należy również unikać dłuższych przerw między posiłkami, aby nie dopuścić do nadmiernego spadku poziomu glukozy we krwi. W przypadku, jeśli jedną z przyczyn cukrzycy jest otyłość, warto skupić się także na obniżeniu masy ciała. W tym celu konieczna jest redukcja spożywanych kalorii oraz włączanie aktywności fizycznej do codziennego rozkładu zajęć. Dieta osoby chorej na cukrzycę musi być różnorodna, dostarczać niezbędnych składników odżywczych, witamin, minerałów, białek, węglowodanów a także nienasyconych tłuszczów. Warto wybierać złożone i bogate w błonnik węglowodany (zawarte w produktach pełnoziarnistych, kaszach, warzywach). Unikać z kolei należy cukrów prostych, które powodują wzrost stężenia cukru we krwi. Białko w diecie cukrzyka powinno pochodzić z chudego nabiału, mięsa drobiowego, ryb czy roślin strączkowych. Należy natomiast ograniczyć ilość tłuszczy zwierzęcych, tłustego nabiału czy jajek. Duże ilości warzyw i owoców (ale tych ubogich w cukier i o niskim indeksie glikemicznym) również korzystnie działają na stan organizmu. Ważne jest także to, w jaki sposób przygotowujemy posiłki. Bezwzględnie należy oduczyć się smażenia potraw, ich duszenia na maśle – na rzecz gotowania na parze, pieczenia w specjalnych rękawach,
gotowania w wodzie. Niewskazana jest długa obróbka termiczna warzyw, a także stosowanie dużych ilości soli.