Niebezpieczne spadki poziomu cukru

Jeżeli u diabetyka dość często występują duże spadki poziomu cukru we krwi, to problem staje się niebezpieczny.

Objawy kliniczne tego stanu rzeczy to: uczucie głodu, drżenie kończyn, niepokój psychiczny, pocenie się, bladość, kołatanie serca, bóle głowy, zaburzenia koncentracji, zaburzenia widzenia, drgawki oraz utrata przytomności. Wszystkie te zjawiska utrudniają normalne życie . Czy można im zapobiec?

Dlaczego dochodzi do hipoglikemii?

Aby wyżej opisane objawy spadku poziomu glukozy we krwi, nie dotknęły osoby cierpiącej na cukrzycę, należy utrzymywać prawidłowy poziom glukozy. Warto pamiętać, że cukier jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania komórek, zwłaszcza mózgowych, które bazują wyłącznie na glukozie. W prawidłowo działającym organizmie istnieje wiele zabezpieczeń chroniących ośrodkowy układ nerwowy przed niebezpiecznym zmniejszeniem się stężenia glukozy.

Nadmiar insuliny

W początkowej fazie, gdy gwałtownie obniża się stężenie cukru we krwi, organizm zaczyna się bronić, wydzielając do krwi hormony o działaniu przeciwstawnym do insuliny tj. adrenalinę i glukagon. Początkowo niedocukrzenie objawia się drżeniem kończyn, bladością, poceniem się oraz kołataniem serca. Jeżeli spadek cukru jest niewielki, wystarczy spożyć dodatkowa kanapkę czy cukierek, aby wyrównać poziom glukozy. Gwałtowny spadek stężenia cukru we krwi stanowi poważny problem. Do mózgu dociera za mała ilość glukozy i w konsekwencji może dojść do zaburzeń koncentracji, świadomości, orientacji, a nawet do utraty przytomności. W takiej sytuacji chory nie powinien być sam, ponieważ może zapaść w śpiączkę. Chory, u którego często występuje hipoglikemia, czyli nagły spadek poziomu cukru we krwi, powinien zaopatrzyć się w zestaw pierwszej pomocy. W jego skład wchodzi glukagon w strzykawce. Taki specyfik może być podany dożylnie w sytuacji krytycznej.

Jak zapobiec hipoglikemii?

Okazuje się, że każdy przypadek niedocukrzenia wymaga osobnej analizy. Porównując poziom cukru w różnych porach dnia z ilością podanej insuliny, można ustalić przyczynę hipoglikemii. Regularna samokontrola pełni niezwykle istotną rolę. W takich sytuacjach konieczne jest wsparcie ze strony domowników. Bliscy powinni umieć rozpoznać objawy hipoglikemii.

Sen a hipoglikemia

Do najbardziej niebezpiecznych zjawisk hipoglikemii dochodzi podczas snu, gdy cukrzyk jest nieświadomy. Duży spadek poziomu glukozy we krwi stanowi zagrożenie życia. W związku z tym pacjent, u którego często występuje hipoglikemia, powinien regularnie wykonywać pomiary. Przypadki niedocukrzenia należy skonsultować z lekarzem prowadzącym.

Arek