Profilaktyka cukrzycy

Profilaktyka to często klucz do długiego i szczęśliwego życia. Niestety – nie wszystkich schorzeń możemy z jej pomocą uniknąć. Cukrzyca typu 1 należy właśnie do takich chorób, jako, że jest uwarunkowana nie tylko środowiskowo, ale i genetycznie. Diabetycy z tym typem choroby mogą jednak prowadzić profilaktykę wtórną, która pomoże zminimalizować niekorzystne zmiany, a także zabobiec groźnym komplikacjom. Jeśli chodzi o profilaktykę w cukrzycy typu drugiego, to ma ona kluczowe znaczenie i pozwala uniknąć zachorowania. Zwłaszcza jeśli jest prowadzona wśród osób znajdujących się w tzw. grupie ryzyka. W przypadku otyłości czy znacznej nadwagi ważne jest szczególnie wprowadzenie zmian do stylu życia. Regularna aktywność fizyczna oraz optymalna, uboga w cholesterol i kalorie dieta pomogą w utracie zbędnych kilogramów. Odpowiednia dieta stanowi również kluczowy element profilaktyki cukrzycowej. Należy jadać częściej, jednak mniejsze i co najważniejsze, zbilansowane posiłki. Unikamy nadmiaru cukrów prostych, pokarmów wysokoprzetworzonych, bogatych w konserwanty czy zły cholesterol. Warto zwrócić uwagę również na indeks glikemiczny i wybierać te produkty, których IG nie przekracza 55 czy 60 jednostek. Pozostając w temacie złych nawyków, doskonałym uzupełnieniem diety jest również zaprzestanie palenia. Dzięki temu zmniejszymy ryzyko występowania chorób sercowo – naczyniowych, których objawy cukrzyca może potęgować. Kolejnym elementem profilaktyki cukrzycy jest regularne przeprowadzanie badań. Należy kontrolować poziom cukru we krwi – zarówno na czczo, jak i po posiłku. Takie działania są wskazane u osób, które mogą być genetycznie obciążone (diabetycy wśród najbliższej rodziny). Podsumowując, przed cukrzycą 1 typu nie można się ustrzec, jednak nawet w takim wypadku profilaktyka znacznie poprawia jakość życia. Z kolei odpowiednio wcześnie podjęte działania mogą nas uratować przed pojawieniem się cukrzycy typu 2.