Pierwsza pomoc przy I i II typie cukrzycy

Pierwsza pomoc przy I i II typie cukrzycy

Nieudzielenie pierwszej pomocy w przypadku hipoglikemii, czyli nagłego obniżenia poziomu cukru we krwi, może doprowadzić do śpiączki hipoglikemicznej. Aby uratować życie osoby cierpiącej na cukrzycę nie trzeba wiele. Należy postępować według kilku wytycznych oraz wezwać karetkę.

Pierwsze objawy

Zanim dojdzie do bardzo niebezpiecznego, silnego niedocukrzenia, zaobserwować możemy następujące objawy świadczące o spadku poziomu cukru we krwi:
– mdłości, wymioty, uczucie głodu
– niepokój, nadmierne pocenie się i drżenie, rozszerzenie źrenic
– zaburzenia koncentracji, oddychania, krążenia
– senność oraz poczucie osłabienia
Przy wystąpieniu powyższych symptomów, reakcja ze strony diabetyka jest natychmiastowa. Najczęściej potrafi on poradzić sobie z zaistniałą sytuacją sam poprzez przyjęcie leków lub też przegryzienie czegoś słodkiego. Co jednak w sytuacji kiedy utracił on przytomność?

Pierwsza pomoc

W chwili zagrożenia życia poszkodowanego nie jesteśmy w stanie stwierdzić, na jaki typ cukrzycy choruje. Lekarze zalecają w takich sytuacjach jak najszybsze wezwanie karetki oraz postępowanie neutralne, które pomoże podtrzymać funkcje życiowe. Jeżeli kontakt z poszkodowanym jest znacznie utrudniony, ale pozostaje on przytomny – powinniśmy niezwłocznie podać mu cukier w postaci płynnej np. sok. Jeżeli zaś pozostaje nieprzytomny, należy ułożyć go w pozycji bezpiecznej, monitorować oddech i tętno, a także zadbać o utrzymanie właściwej temperatury ciała, okrywając go chociażby kurtką. Nie wolno wkładać nic do ust, ponieważ grozi to udławieniem.

Kogo dotyczy?

Nagłe spadki poziomu cukru we krwi mogą przytrafić się każdemu. Często prowadzą do omdleń i zawrotów głowy. Na ogół jednak przytrafiają się diabetykom.

Natalia Herzog